^-^

Wednesday, January 16, 2013

Kemahiran Perlu Diasah Bukan Datang Sendiri

Kruk..kruk.. kepala yang tidak gatal,aku masih menggaru..pening macam mana nak buat. Ni lah...bila kita tinggal, jarang practise,jarang kelebek benda ni lama-lama boleh lupa.

Sekarang, era zaman facebook,twitter.. dulu era blog.Memang selalu update blog aku ni. Sekarang nak edit benda alah ni garu kepala, dah x reti nak buat. Aku belek-belek blog lama aku..rindu sangat.. sekarang dah tahun 2013, last update blog tu 2011..fuh!! lama betul.Ni sebab dah tak ingat password, hmmm memang confirm la x leh nak update... furaiahfasihah.blogspot.com... dalam kenangan.

Bila create blog baru pun,nak update tu bukan main susah... sekarang zaman facebook,twitter. Tetapi tu bukan soalnya sekarang..kalau dah rajin atau minat,memang la kita x miss nak update.

Tak kisah la bidang atau kemahiran apa pun,bila kita tak practise selalu,confirm kita lupa. Sama la kaedahnya madah pelajaran yang kita sering belajar di dalam kelas.. Practise make perfect! It's right..
Yes!!.. Subjek atau madah apa yang kita pelajari dalam kelas jangan kita bungkus kemas dalam nota-nota kita yang berbunga-bunga tu, kita perlu mengamalkan dalam kehidupan seharian kita.

Contohnya, madah fiqh ibadat,kita belajar bab haji,bab umrah.. hihi, saper-saper ada duit lebih tu,boleh la menunaikan umrah.Bukan mudah nak faham subjek ni,bila kita sendiri merasai bagaimana perjalanan atau kaedah yang betul menunaikan ibadah haji atau umrah itu.. tentu rasa nikmat belajar yang sebenar.

Yes!! i get something. Ilmu,kemahiran ni jangan dibiar..kita perlu ikat dengan kemas pada diri kita.Kita perlu juga ada keyakinan dan konsep diri yang membantu ilmu dan kemahiran ini sentiasa sebati dalam jiwa kita. Kita mengharungi hidup ini seperti kita melihat diri kita. sedar atau tidak, kita akan meletakkan definisi tertentu kepada diri sendiri dan ada kalanya ia berpandukan pandangan orang lain terhadap kita.





Benar!, imej diri dipengaruhi banyak faktor seperti pandangan ibu bapa, kawan, persekitaran dan media. Keyakinan diri pula merujuk kepada cara kita menilai harga diri kita dan pandangan mengenai diri sama ada positif atau negatif. Macam mana?? kita semua memang hebat, cuma diri kita yang selalu meletakkan nilai negatif pada diri kita sendiri. Segala ilmu,kemahiran ni bukan kita x pandai..cuma kena rajin dan selalu practise agar semakin mahir dan tidak lupa.. Betul tak.

Sekarang ni,siapa-siapa yang masih tak tahu guna microsoft word, haha.. memang dah ketinggalan la..sekarang era mahasiswa perlu terer bab photoshop dan design. Sebab apa kemahiran dan ilmu ini lah medan dakwah yang orang guna pakai sekarang. Setiap diri individu perlu mencari lubang-lubang dakwah yang memudahkan penyampaian yang berkesan. Jadi, apa lagi.. "sharp your skill's to shin in the dakwah".

WaAllahu'alam. ( ^ - ^)

No comments:

Post a Comment